03-922-6227

קרינה ברכבים היברידיים

קרינה ברכבים היברדים איזיצארג'

המכוניות ההיברידיות הן בשורה גדולה מאד הן לעולם הרכב והן לנושא של שמירה על איכות הסביבה. הן משלבות בין שני סוגים שונים מאד של מנגנוני הנעה (היברידי = בן כלאיים), האחד של בעירת דלק והשני המבוסס על חשמל. יש כאן צעד טכנולוגי וחדשני קדימה לקראת הפסקת השימוש בשריפת דלק לצורך הנעת המכוניות אך עדיין אי אפשר באופן מלא לומר שהשימוש בדלק נפסק לחלוטין. המטרה של פיתוח כלי הרכב ההיברידיים נעוצה בשיפור איכות האוויר באטמוספירה, כמו גם שינוי התפיסה בנוגע לשימוש בכלי הרכב. השימוש בחשמל נפוץ, נגיש ונוח ואין סיבה שלא להביא כבר עכשיו את המהפכה של עולם הרכב ולבסס את תנועת המכוניות בכבישים על מנוע חשמלי. באופן כללי אפשר לומר שזה הרציונל.

האם נפלטת קרינה מהרכבים ההיברידיים?

ללא ספק מדובר בתחילתה של מהפכה ובצמצום ניכר שצריכת הדלק העולמית. ישנן לא מעט מדינות שכבר יש בהן שימוש קבוע בכלי רכב היברידיים ואכן במדינות אלה נמדדת ירידה משמעותית בצריכת הדלק. יחד עם זאת – חשוב לשים לב לתופעות לוואי אחרות שעלולות להגיע ביחד עם כלי הרכב החדשניים, כמו למשל קרינה אלקטרומגנטית. רבות דובר (ולבטח עוד ידובר) בנוגע לפליטה של קרינה מהמנועים החשמליים של הרכבים ההיברידיים אך אין זה אומר שצריך לוותר או לומר נואש מהניסיון לבצע מהפכה טכנולוגית של ממש. בדיקה מעמיקה של נושאים מדעיים תצביע על כך שאין מדובר בקרינה מסוכנת ושהמושג המבהיל – קרינה אלקטרומגנטית – אין בו באמת משהו מפחיד שנאחז במציאות.

קרינה אלקטרומגנטית היא תופעה פיזיקלית שמתרחשת בכל מצב שבו יש שינוי בתצורה של אנרגיה. במקרה של הרכב ההיברידי – שינוי מאנרגיה חשמלית לאנרגיית חום או חיכוך. המחשב המרכזי של הרכב ההיברידי הוא זה שקובע איזה מהמנועים הוא זה שיופעל בכל רגע על פי תנאי השטח, המצב המכאני של הרכב או מהירות הנסיעה הדרושה, ואכן בעת שינוי תצורה של אנרגיה – ייווצר במנוע שדה של קרינה אלקטרומגנטית. למרות החשש – אין ממה לחשוש. אין מדובר בקרינה מייננת שמשחררת אלקטרונים אלא זוהי קרינה בעוצמה חלשה מאד שאין בה כדי להשפיע לרעה על הרכב או על היושבים בו.

איך יודעים מה רמת הקרינה מהרכב?

ישנם כלים שמיועדים למדידת הקרינה ברכבים ההיברידיים ואפשר גם לבצע מדידה זו במוסכים שמטפלים ברכבים אלה. ישנם תקנים בינלאומיים וישראליים מחמירים שמגדירים במפורש את רמות הקרינה האלקטרומגנטית המותרות לפליטה על ידי הרכב ההיברידי ולכן אפשר לבצע את המדידות הנדרשות על מנת לוודא שהרכב עומד בתקנים ולא מסכן מי מהנוסעים שבו. יחד עם זאת – מכיוון שמדובר ברכבים שהייצור שלהם הושלם ממש בתקופה האחרונה, אפשר גם להיות בטוחים שהם מצוידים במנגנוני הגנה מפני הגברת הקרינה ואין באמת ממה לחשוש. הדבר החכם לעשות במידה ומתעורר חשד לקרינה בשיעור גבוה – הוא לפנות אל בעל מקצוע על מנת לבצע מדידה מסודרת ולוודא שאין שום סכנה.

הרכבים ההיברידיים נחשבים למילה האחרונה בעולם כלי הרכב בכלל וההנעות הטכנולוגיות בפרט. מלבד עצם המנוע הייחודי – יש בו גם את מנגנוני ההגנה וההתראה מפני כל בעיה או תקלה ואפשר להיות בטוחים שחיישני הגנה על פני הנהג והנוסעים הותקנו בכל הרכב. כשרכב חדש מביא איתו לעולם בשורה של ממש אפשר להיות בטוחים שגם הנושא של הגנה ומיגון נלקח בחשבון ולא רק הנושא של מנגנון ההגנה, שכן תמיד אפשר לשפר עוד ועוד את ההגנה על הנוסעים ולדאוג לשלומם.